Aquest any es commemoren els 50anys de la publicació a la revista Journal of Theoretical Biology  de l’article “Origin of Mitosing Cells”. En ell Lynn Margulis  aportava una nova dimensió a la visió darwiniana de l’evolució, proposant que els orgànuls de les cèl·lules eucariotes havien estat abans organismes procariotes lliures que van ser englobats per uns altres (l’endosimbiosi).

Aquest any hi ha hagut diverses aportacions a aquesta teoria:

Al març Alexandros Pittis i Toni Gabaldón, uns científics del Centre de Regulació Genómica de Barcelona (CRG) van publicar un article a la revista Nature, “Late acquisition of mitochondria by a host with chimaeric prokaryotic ancestry”.

Mirant d’aclarir un dels episodis de l’evolució més importants, com un bacteri que corria lliure pels oceans de fa 2.500 ma actualment forma part de les nostres cèl·lules, i la importància d’aquest fet. Van fer un estudi filogenètic comparant proteïnes buscant l’origen en el material genètic eucariòtic, o de l’antic alfaproteobacteri. Han refutat la teoria dominant en què la cèl·lula eucariota va aparèixer per una fussió entre una arquea i un bacteri. El nucli ja contenia gens de bacteris i arquees abans de l’aparició de les mitocòndries en aquestes cèl·lules. No va haver una simbiosis sinó una simbiosis en sèrie.

-          Els gens més antics són d’aquees i s’encarreguen de processos com la transcripció  i la traducció.

-          Les proteïnes d’edat intermitges  són d’origen bacterià, però no de les alfaproteobacteris que van formar els mitocondris, i es troben en tot el sistema endomembranòs.

El 23 de maig un equip d’investigadors, dirigit per Anna Karnkowska, de la Universitat British Columbia  va publicar a la revista Current Biology l’article “A Eukaryote without a Mitochondrial Organelle”.

Han descobert un organisme Monocercomonoides sp. que no té mitocondris, ni els gens que tenen codificats. És un protozoo flagelat que viu a l’intestí de la Xinxilla amb molts nutrients però poc oxigen, per això no els calen aquests gens. Tampoc els del cluster de la síntesi de proteïnes ferrosulfurades que solen estar codificats en el genoma mitocondrial, ja que ha aconseguit d’altres que fan una funció similar.

Basat en l’article de El País “El enigma del origen de la cèl·lula moderna” Javier Sampedro, El País, 5 de febrer de 2016. I en http://es.gizmodo.com/descubren-una-celula-eucariota-sin-mitocondria-algo-qu-1776313017